هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۵ آبان ۱۴۰۳) طرح «طاهرین»، الگویی برای سبک زندگی معنوی و اصلاح نگرش شهروندان مشهدی | فعالیت ۲۰۰ داوطلب در این طرح توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳) درباره کوچه «مسجد رانندگان» در خیابان امام‌رضا(ع) مشهد | حکایت «رانندگان» و کوچه‌ای پشت چهنو اجرای ۶۱۷ پروژه طی سه سال در منطقه پنج شهرداری مشهد شهردار مشهد: برای تمام حوزه‌های کلان مشهد پروژه داریم اختصاص زمین صدهکتاری برای زندان جدید مشهد | شهردار مشهد از انتقال زندان به خارج شهر خبر داد هشدار زرد مدیریت بحران استان خراسان رضوی | بارش های رگباری و کاهش محسوس دما تا آخر هفته توسعه گردشگری پایدار مشهد با ثبت میراث ناملموس فرهنگی تعریف ۴۵ پروژه محوری برای سال پایانی شورای ششم مشهد جزئیات اجرای طرح پیشخان زیارت | امکان جلوه‌نمایی رضوی در ۲ هزار نقطه مشهد آماده‌سازی خیابان امام رضا(ع) برای راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به دانش آموزان ویژه مراسم راهپیمایی (۱۳ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

علت انتقال دستگاه حفاری از خط ۳ به خط ۴ مترو مشهد تشریح شد

  • کد خبر: ۷۰۳۵۷
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
علت انتقال دستگاه حفاری از خط ۳ به خط ۴ مترو مشهد تشریح شد
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: درمجموع به ۳ دلیل ضرورت ترافیکی، استفاده از ظرفیت دستگاه حفار و بهره گیری از اوراق مشارکت، حفاری تونل خط ۴  قطارشهری آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: درمجموع به ۳ دلیل ضرورت ترافیکی، استفاده از ظرفیت دستگاه حفار و بهره گیری از اوراق مشارکت، حفاری تونل خط ۴  قطارشهری آغاز شد.


کیانوش کیامرز درباره دلایل خروج دستگاه حفار از خط ۳ و آغاز حفاری خط ۴ قبل از پایان حفاری تونل خط ۳،  افزود: یکی از اهداف قطارشهری باتوجه به زیادبودن هزینه‌های ساخت خطوط ریلی، بهره برداری از گام‌های ترافیکی خطوط برای رفع گره‌های ترافیکی هسته‌های اصلی و مرکزی شهر مشهد است.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷.۵ کیلومتر از ۲۸.۵ کیلومتر تونل خط ۳ حفاری شده است، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ترافیکی در خط ۳ بهره برداری از ۶ کیلومتر این خط حدفاصل پایانه مسافربری امام رضا (ع) تا میدان‌شهدا در گام نخست است تا بتوانیم هسته مرکزی شهر را پوشش دهیم؛ ضمن اینکه تونل این بخش نیز اجرا شده است.
کیامرز با بیان اینکه در گام دوم خط ۳ مسیر پایانه امام رضا (ع) تا سیدی به بهره برداری می‌رسد که تونل این بخش نیز آماده است، اظهار کرد: گام سوم این خط نیز از میدان‌شهدا تا امامت ۴۹ به بهره برداری می‌رسد که تونل این بخش نیز آماده شده است؛ این درحالی است که برای بهره برداری از این ۳ گام به بیش از ۹ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.


وی ادامه داد: برای اینکه گام چهارم را که حدفاصل امامت ۴۹ تا انتهای امیریه است نیز بهره برداری کنیم، باید ۸.۵ کیلومتر تونل حفاری شود؛ اگر قرار باشد این مسیر با دستگاه حفار حفاری شود، دستگاه در ۱.۵ سال این کار را انجام می‌دهد؛ این درحالی است که زمانی می‌توانیم گام چهارم خط ۴ را بهره برداری کنیم که ابتدا ۳ گام اول را با هزینه ۹ هزارمیلیارد تومان به بهره برداری برسانیم.


مدیرعامل قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه بررسی کردیم و دیدیم که برای حفر تونل گام چهارم خط ۳ زمان داریم و می‌توانیم آن را با مدیریت اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: بنابراین تصمیم گرفته شد حفاری تونل خط ۴ را به طول ۱۶.۵ کیلومتر به ۲ دلیل با دستگاه حفار آغاز کنیم؛ نخست به دلیل اینکه در حفر تونل خط ۴ در بخش‌هایی از جمله میدان امام‌حسین (ع) با آب روبه‌رو هستیم و همچنین به این دلیل که در محدوده حرم مطهر نیز باتوجه به تأسیسات، حفر تونل باید با دستگاه حفار انجام شود؛ درنتیجه این دستگاه را به خط ۴ منتقل کردیم، درحالی که باتوجه به نوع خاک امکان حفر تونل گام چهارم خط ۳ به روش دستی وجود داشت.


وی افزود: با این کار ما می‌توانیم حفاری تونل خط ۴ قطارشهری را در ۲ سال به پایان برسانیم و حتی گام میانی این خط را شامل میدان امام‌حسین (ع)، میدان‌شهدا و مصلی را به خطوط دیگر متصل کنیم، زیرا باتوجه به ضرورت‌های ترافیکی، اگر بتوانیم قبل از گام چهارم خط ۳، گام میانی خط ۴ را بهره برداری کنیم، گره ترافیکی هسته مرکزی شهر از میان می‌رود.
مدیرعامل قطارشهری مشهد اضافه کرد: این درحالی است که تا یک سال دیگر می‌توانیم حدود ۳ کیلومتر از ۸ کیلومتر گام ۴ خط ۳ قطارشهری را حفاری کنیم که تا آن زمان نیز دستگاه حفاری که اکنون درحال حفاری تونل خط ۳ در مسیر شهرک ابوذر است، آزاد می‌شود و می‌توان عملیات باقی مانده تونل گام ۴ خط ۳ را با دستگاه حفار ادامه داد.


کیامرز تصریح کرد: درمجموع تا ۲ سال دیگر حفاری گام ۴ خط ۳ قطارشهری نیز به پایان می‌رسد.
وی با بیان اینکه باتوجه به این شرایط به این نتیجه رسیدیم که برای بهره بردن از نهایت توان دستگاه حفار، این دستگاه را به خط ۴ منتقل کنیم و حفاری تونل خط ۴ را که گام میانی آن ضرورت ترافیکی بیشتری دارد آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، شرایط کشور نیز برای دریافت مجوز‌های لازم برای اجرای خط ۴ با ترک تشریفات مهیا بود که این کار مشهد را در ساخت خطوط قطارشهری جلو می‌اندازد.


وی با اشاره به اینکه در کنار این دلایل باید به این موضوع توجه کنیم که اوراق مشارکت خط ۳ و خط ۴ نیز ازهم جداست، اظهار کرد: دولت برای هر خط بودجه خاص خود را در نظر می‌گیرد؛ بنابراین با آغاز حفاری تونل خط ۴ توانستیم یک بودجه مازاد نیز با انتشار اوراق مشارکت از دولت بگیریم و از این پس دولت باید برای خط ۴ نیز اوراق مشارکت مجزا در نظر بگیرد که این یک امتیاز برای قطارشهری مشهد است.
کیامرز گفت: موضوع قابل توجه دیگر این است که در مجموع در کشور ۴ دستگاه حفار وجود دارد که ۲ دستگاه آن تقریبا خراب است و فقط ۲ دستگاه حفار در مشهد فعال است که با انتقال یکی از آن‌ها به خط ۴، نهایت استفاده را از آن می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->